Jak przygotować budżet marketingowy?

Jak przygotować budżet marketingowy?

Wszelkie działania promocyjne niosą ze sobą koszty. Przygotowanie strategii marketingowej jest możliwe dzięki odpowiednim środkom finansowym przeznaczonym na pokrycie zrealizowania założeń. W tym celu należy przygotować realny budżet marketingowy, na którym będzie można oprzeć zorganizowany plan.

Przeprowadzane akcje promocyjne nie mogą nadwyrężyć budżetu przedsiębiorstwa, gdyż każdy wydatek musi być dokładnie przemyślany. Jak zaplanować budżet na marketing, aby osiągnąć sukces wizerunkowy, a zarazem finansowy?

Stworzenie budżetu marketingowego

Przede wszystkim, należy odseparować od siebie działania w znaczeniu tradycyjnym od tych realizowanych w Internecie. Potrzebna jest równowaga, którą może zburzyć wydawanie pieniędzy na przygotowanie jednego elementu reklamy kosztem drugiego, który jest równie istotny. Przed rozpoczęciem działań reklamowych warto zaznajomić się z cenami na rynku. Firmy reklamowe oraz oferty medialne różnią się od siebie, dlatego należy zestawić ze sobą koszty współpracy z jednym podmiotem, a także z innymi. Wtedy po analizie najlepiej zdecydować się na ofertę dającą maksimum promocji przy satysfakcjonujących kosztach. Niezbędne jest wyodrębnienie tzw. rezerwy. W razie losowego wypadku i nieprzewidzianych wydatków, warto posiadać określoną sumę pieniędzy, która pozwoli na uratowanie sytuacji i kontynuowanie działań zgodnie z planem. Planując budżet marketingowy, należy jak najbardziej wykorzystywać działalność firmy w Internecie. Przy okazji tworzenia banerów, wizytówek, notesów czy innych form przekazu związanych z tradycyjną reklamą, właściwym posunięciem będzie umieszczanie na nich adresu strony internetowej czy też link do fanpage’a na Facebooku. Ozdobione w ten sposób materiały będą stanowiły podwójną promocję przedsiębiorstwa. Są to nie tylko materiały i gadżety, które można komuś podarować w celu zyskania pozytywnego wizerunku, ale także promowanie działalności firmy w Internecie.

Istota budżetu marketingowego w Internecie

Elementy planu marketingowego coraz częściej zakładają działalność w Internecie na szeroką skalę. Sieć to medium, za pomocą którego łatwo można dotrzeć do tysięcy klientów, dlatego warto zainwestować w internetową promocję, aby przyciągać do siebie odbiorców. Przy planowaniu budżetu marketingowego w tym zakresie przede wszystkim trzeba pomyśleć o przygotowaniu strony. Musi być ona przejrzysta, przyjazna dla konsumentów, a także nieustannie się rozwijać. Witryna powinna być dynamiczna, dlatego duża część wydatków powinna być przeznaczona na jej rozbudowę, a także wynagrodzenie dla administratorów serwisu. Warto inwestować w nowoczesne oprogramowania i urządzenia, które zapewnią rozwój strony i większe zainteresowanie ze strony klientów, np. w serwisie YouTube, gdzie konsument będzie mógł zapoznać się materiałami promocyjnymi w formie filmów.

Duże znaczenie ma reklama internetowa w postaci banerów na wybranych stronach internetowych lub linków sponsorowanych. Każda firma planująca promocję w Internecie powinna liczyć z takimi wydatkami, ponieważ pozwalają one za dotarcie do świadomości konsumentów, a zainteresowane osoby z grupy docelowej mają możliwość zapoznania się z konkurencyjną ofertą przedsiębiorstwa. Obecnie ważne są także media społecznościowe takie jak Facebook, Twitter czy Instagram. Szerokie grono klientów każdego dnia może zapoznaje się z dodawanymi treściami, stąd też warto przyciągnąć tę grupę do siebie oryginalnymi akcjami promocyjnymi skierowanymi właśnie do użytkowników wskazanych serwisów.

Jak opracować realny budżet marketingowy?

Aby móc przygotować właściwy plan marketingowy, należy dokładnie sprecyzować budżet. To właśnie jego wielkość decyduje o intensywności działań i powinien być dostosowany do realnych potrzeb. Każdy wydatek ponad to zła informacja do firmy, która musi ponosić straty. Warto zastanowić się nad kilkoma kwestiami, aby mieć pewność, że proponowany budżet będzie adekwatny do kondycji finansowej przedsiębiorstwa. Najważniejsze czynniki wpływające na budżet to:

  • skuteczność aktualnych działań oraz zakres, w jakim można byłoby je poprawić i zoptymalizować,
  • zlecanie przygotowywania treści i copywriting,
  • odpowiednie wykorzystywanie płatnych wyników wyszukiwania takich jak Google Adwords,
  • świadomość marki na rynku docelowym,
  • cele nakierowane na rozwój przedsiębiorstwa,
  • poziom kwalifikacji oraz kompetencji, a także ilość czasu, jaki może przeznaczyć dział marketingu,
  • pozycja konkurencji,
  • chęć dążenia do zmian i wykorzystywanie innowacyjnych rozwiązań.

Planowanie budżetu na marketing nie jest łatwym zadaniem. Pochłania mnóstwo czasu i energii na analizę otoczenia oraz własnego przedsiębiorstwa. Często trzeba dodatkowo poświęcić czas na analitykę internetową, która spaja nasz marketing online i offline. Pragnąc zaoszczędzić czas i pieniądze, lepiej byłoby wynająć do tego profesjonalną firmę marketingową, która nie tylko przygotuje budżet marketingowy, ale również zrealizuje cele planu marketingowego (Zobacz: Efektywny plan marketingowy).

Fot.ByChrisPotter

Plan Marketingowy dla Małej Firmy
Call Now Button