Jak przygotować dobry biznes plan?

Jak napisać dobry plan marketingowy?

Rozpoczynając przygodę w biznesie, nie tylko pomysł jest kluczowy. Istotną kwestią jest egzekucja naszej idei, tak aby była rentowna i przynosząca duże zyski. Jeszcze ważniejszą kwestią jest pozyskanie funduszy na jego realizację, aby w pełni zrealizować zamierzone cele.

Każdy początkujący przedsiębiorca musi więc przygotować biznes plan, w którym zawrze cały model biznesowy oraz cele swojej działalności. Tylko w ten sposób można poważnie myśleć o przyszłości swojego biznesu i sukcesywnie go rozwijać.

Biznes plan – najważniejsze kwestie

Dokument powinien odpowiadać na cztery podstawowe pytania: Kto? Co? Jak? Ile to będzie kosztować? Niezwykle istotną kwestią jest sformułowanie strategicznych celów, które będą możliwe do zrealizowania dzięki uzyskaniu odpowiednich funduszy. Należy się w nim skupić nie tylko na swoich najmocniejszych stronach, ale i na widocznych usterkach w przygotowaniach konkurencyjnej firmy. Dobry biznes plan (zobacz też: Efektywny plan marketingowy!) zawiera także informacje o słabościach naszego przedsięwzięcia. Pojawiają się one przy okazji każdego pomysłu na własną działalność, ale są możliwe do przezwyciężenia przy zastosowaniu strategii marketingowej i innych aktywności, na które również należy zwrócić uwagę w dokumencie. Najważniejsze będą dla niego czynniki finansowe. Od tego, czy firma jest w stanie przynosić określone zyski, zależy zaakceptowanie pomysłu i wsparcie pieniężne ze strony banku lub wybranego inwestora.

5 najważniejszych zasad w dobrym biznes planie

  1. Dokładność. Potencjalny inwestor lub bank powinien mieć przejrzystą informację o możliwych szansach na sukces i ryzyku, jakie wiąże się z finansowym wsparciem przedsięwzięcia. Profesjonalne przygotowanie propozycji sugeruje adresatowi, że osoba równie fachowo podejdzie do kwestii prowadzenia biznesu.
  2. Konkretność i zwięzłość. Zapoznanie się z dokumentem powinno zająć nie więcej niż godzinę, dlatego należy zawrzeć w nim jedynie niezbędne informacje. Kluczowe elementy mają dać odpowiedź na możliwość ewentualnego powodzenia zamierzonych działań.
  3. Atrakcyjność przekazu i kolorowa szata graficzna. Przejrzystość dokumentu zapewnia nie tylko podanie najważniejszych kwestii, ale także sposób ich ułożenia w tekście. Biznes plan ma być klarowny w odbiorze i czytelny, a użycie wykresów i tabel tylko wzmocni wiarygodność prezentowanego przedsięwzięcia.
  4. Realizm i rzetelna ocena. Dokument musi skupiać się na obiektywnych przesłankach, który w łatwy sposób da się sprawdzić. Analiza rynku powinna zostać rzetelnie przeprowadzona, a wyciągnięte wnioski nie mogą wyłaniać się z osobistych przesłanek.
  5. Świadomość zagrożeń. Nie można w biznes planie unikać niewygodnych kwestii. Działania konkurencji i jej pozycja na rynku muszą zgadzać się z realnym stanem rzeczy, a na pojawiające się mankamenty należy znaleźć optymalne rozwiązania.

Jeśli nie masz czasu na stworzenie biznes planu po prostu zleć zadanie firmie zewnętrznej – Plan-Marketingowy.pl.

 

 

 

Fot.ByHaydenPetrie

Plan Marketingowy dla Małej Firmy
Call Now Button